نوشیروان کیهانی زاده: فرانسوا لاروش فوکو، فیلسوف و نویسنده فرانسوی، در سوم مارس 1613 میلادی در خانواده‌ای اشرافی در پاریس به دنیا آمد.

Rochefoucauld

وی پس از چند حضور ناموفق در عرصه سیاست، از این مقوله دست کشید و در پاریس، وارد محافل ادبی شد ونخستین اثر خود را با نام خاطرات، منتشر کرد. کتاب دیگر او با عنوان تفکرات یا حکم، چنان مورد استقبال قرار گرفت که طی 10سال آخر عمر نویسنده، 4بار تجدید‌چاپ شد. این کتاب شامل بیش از 500حکمت و مثل است. وی به‌عنوان یک فیلسوف شکاک می‌گوید: آن‌ کس که خود را دوست می‌دارد چاپلوس‌ترین مردم جهان است. همه ما به اندازه کافی توانایی تحمل بدبختی‌های دیگران را داریم. اعمال نیک ما، اغلب شدید‌تر از اعمال بدمان مورد مجازات واقع می‌شود. تحمل خوشبختی بیش از تحمل بدبختی، نشانه فضیلت اخلاقی است. این کتاب با عنوان شکوفه‌های جاویدان حکمت، به فارسی ترجمه شده است. او در پایان عمر، متحمل مصیبت‌های پیاپی خانوادگی و بیماری شد و سرانجام در هجدهم نوامبر 1680 میلادی در 67سالگی درگذشت.

مرگ فریدریش مسمر، روانشناس آلمانی و مبدع هیپنوتیزم

فریدریش آنتوان مسمر، روانشناس آلمانی، در 23 مه 1734 در نزدیکی بال در اتریش به دنیا آمد. وی پس از طی دروس متوسطه، در رشته پزشکی با درجه دکتری از دانشگاه وین فارغ‌التحصیل شد و به طبابت پرداخت. مسمر در جریان معالجه، روشی را برگزید که در جریان آن، با استفاده از خواص آهنربای معمولی و سپس با کمک مغناطیس حیوانی، با لمس کردن با دست، بیمار را درمان می‌کرد. روش ابداعی مسمر سرو صدای زیادی برپا کرد تا جایی که او را از وین اخراج کردند. از این‌رو در سال 1778 میلادی به پاریس رفت و کار خود را ادامه داد. روش درمانی مسمر که امروزه به هیپنوتیزم معروف است، موجی است که از بدن انسان خارج می‌شود و از یکی به دیگری اثر می‌کند. وی در هجدهم نوامبر 1815 میلادی در 81سالگی درگذشت.

انعقاد قرارداد حفر کانال «پاناما» بین آمریکا و پاناما

آمریکا پس از استقلال پاناما، امتیاز حفر کانال پاناما را براساس قراردادی که در 18نوامبر 1903 با دولت تازه‌تأسیس این کشور امضا کرد، از آن خود کرد و شرایطی را به دولت پاناما تحمیل کرد که نفع فراوانی برای خود و ضررهای متعددی برای پاناما به همراه داشت. حق بهره‌برداری دائمی از کانال و کنترل بیش از 1200کیلومتر مربع در طرفین این کانال، از موارد عمده این شرایط بود. در سال‌های دهه 1960 میلادی تشنج در روابط آمریکا و پاناما بر سر مسئله کانال بالا گرفت و روابط سیاسی دوکشور مدتی قطع شد. در نهایت در سپتامبر 1977میلادی پس از مذاکرات طولانی بین مقامات دوکشور، قرارداد دیگری منعقد شد که به موجب آن، آمریکا باید تا روز اول ژانویه سال2000 میلادی به کلی منطقه کانال پاناما را تخلیه و اداره امور کانال را به پانامایی‌ها واگذار کند.

درگذشت مارسل پروست، نویسنده و رمان‌نویس معروف فرانسوی

مارسل پروست، رمان‌نویس معروف فرانسوی در دهم جولای 1871 میلادی در پاریس به‌دنیا آمد. او از کودکی به علت کسالت مزاجی و وضعیت خوب خانوادگی، درصدد برنیامد که حرفه‌ای برای خود جست‌وجو کند و بیشتر به مطالعه پرداخت و درنتیجه، علاقه فراوانی به ادبیات پیدا کرد. او وارد دانشگاه سوربن و در رشته علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد. پروست در 24سالگی اولین اثر خود را منتشر کرد. مضمون اصلی این کتاب، تأسف بر روزهای ازدست‌ رفته، شادی‌های کودکانه، صفای زندگی در کوهستان، خشک‌شدن سرچشمه‌های احساس و ناراحتی از روح پاک ازدست رفته است. وی سراسر روز را در اتاقی تاریک می‌خوابید و تمام شب را بیدار می‌ماند. وی در اواخر عمر، خود را ملامت می‌کرد که چرا همه زندگی را صرف به ظهور رساندن استعدادهایش نکرده است. قدرت تخیل پروست از نظر روانشناسی بسیار قوی بود و از دیدگاه بسیاری از نویسندگان و ادیبان،‌ وی در زمره 10نفر اول نویسندگان جهان است. مارسل پروست سرانجام در هجدهم نوامبر 1922 میلادی به‌علت ابتلا به بیماری ذات‌الریه در 51سالگی درگذشت.

کد خبر 120856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز